Saudara Saya :)

"Sesungguhnya aku Sedang menasihati kamu, bukanlah beerti aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, karena aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan. [imam Hassan Al Basri]

Friday, March 9, 2012

Beca Berjalan Mencari Cinta

Letih Pun tak hilang lagi,,masalah dengan teman wanita pun tak selesai sepenuhnya,,dalam perjalanan pulang,,mamat penuh hampa dan juga keletihan ketika itu,,pulang dari bekerja pada waktu peetang,,hanya berjalan kaki untuk menuju kerumahnya,,dalam perjalanan pulang kerumahh,,dia terhenti di pondok,,untuk hilangkan penatnyaa,,tibanya di pondok itu,,Mamat terpijak sesuatu,,

Mamat Berkata :
'Aeehh,,apa pulakk nieee,,

dia cuba mendekati benda uhh,,berwarna biru,,dan mengambilnyaa,,,

"nie kad pengenalan niee,,sape punya lahhh niee,,NurulAin Binti Ahmad,,cantik juga orangnya,,simpan dululahh,,esokk aku baru pulangkannya,,Harap-harap dia mencarinya lah esok,,"

Ketika itu Mamat menyimpan Kad Pengenalan itu,,Dia Merancang untuk memberi dan menjumpai pemilik itu disini,,Pondok usang yang tiada penghuni itu sungguh menyeramkan,,Mamat menjumpainya disitu,,

Pada keesokan harinya,,

Di Pondok Usang itu Mamat Menunggu,,dekat 4 jam jugak mamat menunggu tiada sesiapa yang menegur bertanyakan kad pengenalan itu,,soo,,Mamat berpikir Sejenak,,

"Tak Mungkin Dia akan mencari Kad Pengenalan Dia kat sini,,haaiihh,,tak betol lahh aku niee,,dia tercicir kott,,tak kan lahh kat pondok usang niee dia nakk cari,,hmm,,alamat ada,,Ha!! apa lahh aku niee,,try lahh pi umahh diaa,,hope dia ada lahh,,"

Alamat rumah yang ada dalam Kad pengenalan itu berhampiran dengan perumahan rumah mamat,,Sampai jew,,Dirumah tersebutt,,Tekan Je Lonceng Rumah itu,,

Mamat : Asslammualaikum,,
Pakcik : Waalaikumsalam,,Anak Cari siapa?
Mamat : pakcik nie betol kew alamat rumah niee,,cuba pakcik tengok Kad Pengenalan niee,,
Pakcik : Aehh!!,,mana kau jumpa niee!!,,Kau Nak Apa Darii Dia!!,,Berambuss!!,,
Mamat : Pakcik niee siapa,,

Tiba2,,seorang gadis keluar dari pintu rumahnyaa,,,

Gadis : Pakcik,,Biar bagi dia masuk dulu,,
Pakcik : Baikk Puan,,
Gadis : Aadik Cari siapa sebenarnyaa??
Mamat : Puan,,saya sungguh hairan,,Rumahh Besar,,Kereta Berbuah buah,,Tapi kenapa,,Kad Pengenalan Puan,,Puan Tak Simpan Baik2,,
Gadis : Hmm,,Mana,,bagi saya tengok Dulu Kad Pengenalan uh??
Mamat : Nahhh,,Nie diaa,,

Mamat Dengan keyakinan

Gadiss : issskkk,,isskkk,,mana Adik Jumpa niee??
Mamat : Katt Pondok tepi jalan uhh,,Pondok uhh seramm,,saya balik keje semalam,,saya jumpaa kat atass lantai pondok uhh,,
gadiss : Niee bukan Saya Punya,,Tapi ni lahh,,satu satunyaa anak yang saya ada,,
Mamat : hmm,,yekeww,,tapi kenapa Puan Menangiss,,
Gadiss : Jum Saya Bawak Adik Kebilik Diaa,,
Mamat : aeehhh,,tak pelaahh,,saya nak balik dulu,,lagi pun dah nak masuk maghrib,,
Gadis : takpe takpe,,adikk jangan risau,,selepas benda nie selesai,,Makcik suwohh driver anta adik balikkk
Mamat : tapi kenapa Puan Beriya sangat niee,,

Ketika itu Mamat Bertambah serius kerana ingin mendekati gadis itu,,Dia Menghiraukan kepenatannyaa,,Kad Pengenalan Yang Dijumpai Mamat uhh,,Bukan pemilik perempuan itu,,tetapiii Milik Anaknya,,

Mengentuk Pintu Bilik NurulAin,,

Gadis : Ainn,,ainn,,buka pintu japp,,dah sebulan kau memerap dalam bilik,,niee ada kawan Ain Datangg,,
Ain : Berambuss!! berambuss!!
Gadis : lihatlahh,,dia berkerass hatii,,dia masih tak nak membuka pintunyaa,,Saya Minta tolong sangat dengan adikk,,adikk tolonglah selamatkan Ain,,
Mamat : tapi kenapa Puan,,saya Tak fahamlahh,,tiba2 saya menjadi mangsa pulakk,,
Gadis : Jum turun Bawah,,saya nak tunjuk Kat Adik sesuatu,,

Bila penerangan telah diberi oleh ibunya ain,,barulah Mamat sedar,,yang BF Ain Dulu seiras Dengan Muka Mamat,,Si Ibu bertambah yakin kerana Mamat akan berjaya memujuk Ain untuk menjadi seperti dulu,,Dulu Ain seorang yang periang,,selalu gelak ketawa,,tetapi selepas kehilangan BF dia dulu,,dia menjadi seperti sekrang,,dahulunya Ibu Ain tidak merestui perhubungan mereka,,kerana BF dia dahulu,,hanyalah seorang penarik Beca,,tetapi setelahh,,BF ain pergi meninggalkan ain,,Ibunya Sedar,,yang Ain Perlukan kasih sayangg lebih dari seorang lelaki,,ibu bapanya yang mementingkan kekayaan kurang memberi serta tumpuan kepada ainn,,sebaliknya ain mencari kasih sayangnya itu dengan BF dia,,tetapi Ibu Bapanya yang tidak merestui hubungan mereka ketika itu,,sehinggakan,,Pondok usang itu menjadi cerita,,

Gadis : Mamat,,Mamat dengar sini,,kalau mamat nak tauu,,pondok itu dulu sebenarnya adalah tempat persembunyian mereka,,setiap kali Ibu menghalau teman lelaki Ain,,ain selalu menemani Bf dia Di situ,,kerana Ibu sungguh mementingkan diri,,ibu tak sangka,,yang Pondok Usang itu adalah tempat tinggal keluarga BF ain dulu,,Ibu kejam!!,,ibu sanggup memanggil pengawal ibu supaya hancurkan pondok itu,,
Mamat : tapi kenapa Puan buat macam uh sekalii,,sekarang mana Teman lelaki dia??
Gadis : Ibu takut ain menjadi susah,,dulu ibu tak suka dengan teman lelakinya itu,,sebab dulu ibu selalu hina dia,,kalau mamat nak tauu,,BF ain dulu selalu bawa ainn jalan2 pusingg bandar naik beca,,dulu ibu malu dengan hubungan mereka,,sebab BF dia seorang penarik beca,,hmm,,BF dia pergi dari sini,,tak taulahh mana BF dia pergii,,
Mamat : owhh,,macamm ituu,,hmm,,

setelahh,,sehari mamat mendengar penerangan dari ibunya ain ituu,,mamat diberi kesempatan untuk memujuk ain dengan cara meniru segala perbuatan ex BF dia dulu,,lama kelamaan Ain Semakin Mendekati Mamat,,sebenarnya Kad pengenalan yang dijumpai mamat itu,,ain tercicir di pondok ketika itu,,ain sedang bergelut ketika itu,,sehinggakan ain tidak menghiraukan segala keperluannya,,tetapi yang dia mahu Hanya cinta dari seorang penarik Beca.

-Tamat-




Rekaan semata mata 

No comments:

Post a Comment