Saudara Saya :)

"Sesungguhnya aku Sedang menasihati kamu, bukanlah beerti aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, karena aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan. [imam Hassan Al Basri]

Sunday, July 31, 2011

Hijrah Diri Dalam Ramadhan (Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah)

1. Tak fokus dalam menjalani ibadah ramadhan. Ibadah solat, haji, zakat dan syahadah, kita betul2 fokus. Tapi kita berpuasa dgn tak fokus ttg apa yg patut kita lakukan dan isi semasa berpuasa utk dpt kesan yg maksimum.

2. Ramai antara kita yg berpuasa ikut adat ie puasa org awam. Kita berpuasa dlm banyak kejahilan dan tidak di pimpin oleh ilmu. Banyak halal, haram, harus, makruh dan rukun dlm puasa yg kita masih samar2.

3. Puasa yg tidak bersepadu -- berpuasa tapi tak jaga solat, tak jaga lidah, mata, telinga dan anggota yg lain, tak jaga AURAT, bekerja sambil lewa, masih membazir, tak penuhi mlm dgn solat fardu berjemaah, solat terawih berjemaah, bertadarus al quran, tahajud, dsbnya.

4. Masih berkawan dgn org2 yg negatif.

5. Tak nampak keperluan utk benar2 berubah ke arah yg lebih cemerlang.

6. Gagal menarik hidayah Allah

7. Kurang berdoa utk dapat rahmat, maghfirah dan syurga Allah.

No comments:

Post a Comment