Saudara Saya :)

"Sesungguhnya aku Sedang menasihati kamu, bukanlah beerti aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, karena aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan. [imam Hassan Al Basri]

Sunday, February 12, 2012

Bergantung Tanpa Kecewa

Ada Waktu saya Sedih. saya bukanlah seorang yang kuat setiap masa. saya adalah seorang yang akan berlakon kuat sepanjang masa. saya sentiasa berjaga-jaga, agar sesiapa pun tidak akan menyangka yang saya sedang kelemahan.

saat-saat saya sedih, maka saya akan mencari tempat bergantung. dahulu, saya pernah meletakkan tempat bergantung saya kepada ibu dan bapa. sampai satu jangka masa, ibu bapa saya tidak berapa hendak mendengar aduan saya. kemudian, saya bertemu dengan beberapa orang guru yang mengambil berat. sampai juga satu masa, mereka tidak dapat, mendengar aduan saya.

tidak lama kemudian, saya sandarkan kebergantungan saya kepada sahabat. mengikut pemikiran saya, sahabat akan bersama kita susah atau senang. tetapi tidak juga. sebaik-baik sahabat yang saya jumpa, belum lagi rasanya ada yang dapat menyahut saya setiap masa. Akhirnya, saya tiada rasa tiada sesiapa yang faham, tiada sesiapa yang boleh membantu, tiada sesiapa yang faham, tiada sesiapa yang boleh membantu, tiada siapa yang boleh saya gantungkan harap saya kepada dia. Benar benar tersudut di satu sudut yang sempit. Ah!!

kepada siapkah yang saya sepatutnya saya bergantung harap dan serahkan segala kepercayaan saya kepadanya?

saya tercari-cari jawapan kepada persoalan ini suatu masa dahulu. saya fikir, ramai yang berfikir, ramai yang berfikiran seperti saya. apabila kelemahan, mencari temPat untuk bersandar, tetapi tidak berjumpa. Akhirnya, hanya gundah, resah, sugul, tekanan, semua itu menghimpit jiwa. hidup jadi tidak keruan dan terumbang-ambing.

Allah.

itulah jawapan yang saya jumpa. setelah saya berfikir panjang dan secara mendalam, tiada tempat yang boleh saya sandarkan secara benar, penuh keyakinan, tanpa keraguan, selain Allah.




APABILA KITA KELEMAHAN, KITA AKAN SUKA MENGADU. APABILA KITA MENGADU, MAKA KITA SUKA AGAR ADUAN KITA TERJAWAB

No comments:

Post a Comment